Min printer vil ikke udskrive

Er du kommet ud for, at din printer ikke vil udskrive, og du ved ikke hvorfor? 
Så læs med i denne guide, som har til formål at løse dit udskrivningsproblem, hvad enten du har en Epson, HP, Canon eller Brother printer. 

Sådan får du din printer til at udskrive igen

Min printer vil ikke udskrive er en problematik mange har stået overfor.
At din printer ikke vil udskrive er dog ikke ensbetydende med, at din printer er defekt. 
V.hj.a. af Pixojets trin-for-trin guides vil du selv kunne afhjælpe problemet hurtigt og nemt.

Læs med i denne guide, hvis du vil vide mere om, hvordan du får din printer til at udskrive igen.


Epson printer vil ikke udskrive

Der kan være flere årsager til, at din Epson printer ikke vil udskrive. 

I denne guide har vi på baggrund af Epsons egne løsningsforslag forsøgt at kaste lys på de problematikker, som kan være forbundet med, at din Epson printer ikke vil udskrive. 

Oplever du, at din Epson printer ikke vil udskrive, og at alle indikatorer er slukkede, skal du gøre følgende: 

1.    Tryk på printerens strømknap for at sikre dig, at printeren er tændt. Sluk herefter for printeren. 

2.    Tjek at netledningen er korrekt tilsluttet.

3.    Kontroller, at strømstikket fungerer, som det skal, og at det ikke styres af eksempelvis en timer eller en vægkontakt. 

Køb Epson blækpatroner

Oplever du, at indikatorerne tændtes og slukkedes igen? 

Hvis du oplever, at printerens indikatorer tændtes, hvorefter de igen slukkedes, så kan der være tale om, at din printers spænding muligvis ikke svarer til stikkontaktens specifikationer. 
I så fald skal du straks slukke printeren og tage strømstikket ud af væggen.

Kontroller på bagsiden af din printer, hvilken spænding printeren har. Hvis denne ikke passer med stikkontaktens anmodninger, så er det vigtigt, at du ikke tilslutter printeren igen. 
Kontakt i stedet din forhandler, som du har købt din printer hos. 

Oplever du, at kun printerens strømindikator lyser? Så gør følgende:

1.    Tjek om USB-kablet som forbinder din printer og din computer er forbundet korrekt, og at kablet ikke beskadiget. 

Er din Epson printer tilsluttet computeren via en USB-hub (USB adapter, som transformerer din USB-port til 2 eller flere USB porte), skal du være opmærksom på, at printeren skal tilsluttes den første USB-port fra computeren, og at selve USB-transformeren godkendes af computeren.
Godkendes printerdriveren ikke af på computer, skal du tilslutte din Epson printer direkte til computeren. 

2.    Sluk herefter din printer og computer, fjern printerens USB-kabel og udskriv en funktionskontrolside. 
En funktionskontrolside udskrives ved at holde vedligeholdelses-knappen     nede, hvorefter du trykker på strømknappen   for at tænde printeren. 
Begge knapper slippes, når printeren tændes. 
Der udskrives nu en testside med et dysecheckmønster. Hvis der er huller i mønsteret, skal skrivehovedet renses.

3.    Hvis kontrolsiden er blevet udskrevet fejlfrit, skal du tjekke, om printerdriveren og -programmet er installeret korrekt. 

4.    Har du evt. haft forsøgt at udskrive et stort billede, så har din computer muligvis ikke haft nok hukommelse til at kunne udskrive dét. Reducér i så fald billedopløsningen eller udskriv billedet i en mindre størrelse. 

5.    Kontroller også, at du ikke har dokumenter siddende i printer-kø. Dette kan står i vejen for en ny udskrivning, og du skal i dette tilfælde fjerne alle udskriftsjob, som er gået i stå.

6.    Hvis din Epson printer fortsat ikke vil printer, så skal du afinstallere printerdriveren og installere den på ny igen. 

Oplever du, at din Epson printers fejlindikator blinker eller lyser, efter at du har udskiftet patroner, så gør følgende:

1.    Kontroller, at blæktanken er i ret position svarende til udskiftning af blækpatron. 
(er blæktanken positioneret yderst til højre, skal du trykke på vedligeholdelsesknappen   for at flytte den til udskiftningsposition)

2.    Tag herefter blækpatronen ud, indsæt den i blæktanken igen og fortsæt installationen af din blækpatron.

 


 

HP printer vil ikke udskrive

Vil din HP printer ikke udskrive, så læs med i denne trin-for-trin guide, som er baseret på Hewlett Packards egne instruktioner, og gør op med dit udskrivningsproblem. 

Du får vejledninger til styringssystemerne Windows og Mac i denne guide.

Løs dine udskrivningsproblemer (Windows)

1.    Tjek først og fremmest at printeren er tændt, og at papirbakken ikke er tom. Hvis fejlen ikke beror på disse to ting, så følg de næste trin. 

2.    Viser dit printerdisplay en specifik fejlmeddelelse? Hvis det gør, så følg vejledningen på skærmen.

3.    Er din HP printer forbundet med din computer via et USB-kabel, så tag kablet ud og sæt det i igen. 
Er din HP printer i stedet tilsluttet din computer via trådløst netværk, så kontroller at forbindelsen fungerer.

4.    Kontroller at printeren ikke er offline eller på pause. 

Sådan kontroller du, at din HP printer ikke er offline eller sat på pause.

4a. Gør ét af følgende alt efter hvilket operativt system du har.

-    Windows 10: 
Gå til Start → Windows-system → Kontrolpanel. Klik derefter på Se enheder og printere i menuen Hardware og lyd.

-    Windows 8,1 og Windows 8: 
Åbn oversigten med amuletter øverst oppe i højre hjørne af din skærm, og klik på Indstillinger. Vælg Kontrolpanel →Vis enheder og printere.

-    Windows 7:
Tryk på Start → Enheder og printere.

-    Windows Vista:
Klik på Start → Kontrolpanel → Printere og faxenheder. 

-    Windows XP:
Klik på Start → Kontrolpanel → Printere og faxenheder. 

LÆS OGSÅ VORES UDFØRLIGE GUIDE: Printer er offline 

4b. Dobbeltklik på din printermodel og vælg Se hvad der printes for at få adgang til udskriftskøen.

4c. Kontroller at Stop udskrivning midlertidigt og Brug printer offline i Printer-menuen ikke er valgt.

4d. Prøv at udskrive igen, hvis du har foretaget ændringer. 

5.    Kontroller, at din HP printer er valgt som standardprinter.

5a. Gør ét af følgende alt efter hvilket operativt system du har.

-    Windows 10: 
Gå til Start → Windows-system → Kontrolpanel. Klik dernæst på Se enheder og printere i menuen Hardware og lyd.

-    Windows 8,1 og Windows 8: 
Åbn oversigten med amuletter øverst oppe i højre hjørne af din skærm, og klik på Indstillinger → Kontrolpanel →Vis enheder og printere.

-    Windows 7:
Tryk på Start → Enheder og printere.

-    Windows Vista:
Klik på Start → Kontrolpanel → Printere. 

-    Windows XP:
Klik på Start → Kontrolpanel → Printere og faxenheder. 

5b. Tjek nu og din printermodel er markeret som standardprinteren.
 
Hvis din HP printer ikke er valg som standardprinter, skal du højreklikke på den, og vælge Benyt som standardprinter. 

Prøv nu at udskrive igen.

6.    Genstart printspooleren.

6a. Afhængigt af styresystem skal du gøre ét af følgende:

Windows 10:
Gå til Start → Administrative Windows-værktøjer →  Tjenester. 

Højreklik på Print Spooler og herefter Egenskaber.

Tjek at der ved siden af Starttype på fanen Generelt er valg Automatisk. 

Hvis tjenesten ikke er sat til at køre automatisk, skal du klikke på Start under Tjenestestatus og OK. 

Windows 8,1 og Windows 8:
Åbn bjælken med amuletter i øverste højre hjørne af skærmen og klik på Indstillinger. 

Klik på kontrolpanel →  System og sikkerhed

Vælg Administrative værktøjer og dobbeltklik på Tjenester. 

Højreklik på Udskriftsspooler →  Egenskaber

Tjek af der ved siden af Starttype på fanden Generelt er valg Automatisk. 

Hvis tjenesten ikke er sat til at køre automatisk, skal du klikke på Start under Tjenestestatus og OK. 

Windows 7:
Vælg Start →  Kontrolpanel →  System og sikkerhed →  Administration.

Dobbeltklik på Tjenester

Højreklik på Print Spooler →  Egenskaber

Tjek af der ved siden af Starttype på fanden Generelt er valg Automatisk.

Hvis tjenesten ikke er sat til at køre automatisk, skal du klikke på Start under Tjenestestatus og OK. 

Windows Vista:
Vælg Start →  Kontrolpanel →  System og sikkerhed →  Administration.

Dobbeltklik på Tjenester

Højreklik på Print Spooler →  Egenskaber

Tjek af der ved siden af Starttype på fanden Generelt er valg Automatisk.

Hvis tjenesten ikke er sat til at køre automatisk, skal du klikke på Start under Tjenestestatus og OK. 

Windows XP:
Gå til Start og højreklik på Denne computer

Vælg Aministrer →  Tjenester og programmer

Dobbeltklik på Tjenester →  Print Spooler

Højreklik på Print Spooler og klik herefter på Genstart for at tjenesten kan genstartes. 

6b. Tjek nu og din printermodel er markeret som standardprinteren. 
Hvis din HP printer ikke er valg som standardprinter, skal du højreklikke på den, og vælge Benyt som standardprinter. 

Prøv nu at udskrive igen. 

7.    Genstart computeren

8.    Slet alle ventende filer i udskriftskøen. 

Kontroller strømtilslutningen og nulstil printeren

1.    Tjek at netværkskablet er sat korrekt i printeren. (der skal være strømtilslutning til printeren og tilslutning til stikkontakt)

2.    Tjek Strømafbryder-knappen på printeren. Hvis denne ikke er tændt, skal du trykke på knappen. 

3.    Tag ledningen ud af stikket bagpå printeren, imens printeren er tændt, og tag ledningen ud af stikkontakten også. 

4.    Vent 15 sekunder og sæt ledningen i stikkontakten igen, og tilslut ledningen til din printer igen også. 

5.    Hvis printeren ikke starter af sig selv på nuværende tidspunkt så tryk på Strømafbryder-knappen. 

6.    Forsøg så at udskrive igen. 

Løs dine udskrivningsproblemer (Mac)

1.    Tjek om printeren melder fejlmeddelelser og løs eventuelle fejl ved at følge vejledningen på printerdisplayet. 

2.    Tag USB-kablet ud af printeren og sæt det i igen. 

3.    Tjek at printeren ikke er i pause tilstand eller offline. 

3a. Sådan kontrollerer du, at din printer ikke er i pausetilstand eller offline. 

Vælg Systemindstillinger → Printer og scannere

Klik på Åbn udskriftskø

Vælg et udskriftsjob og den følgende handling, som du ønsker skal ske; Slet, Læg til side, Genoptag eller Pause Printer. 

Prøv nu at udskrive fra din HP printer igen. 

4.    Genstart computeren. 

 


 

Canon printer vil ikke udskrive

Nedenstående guide er baseret på Canons egne løsningsforslag til Canon printere, som ikke vil udskrive.  

1.    Kontroller først og fremmest, at strømstikket er sat korrekt i, og at din Canon printer er tændt.
Printeren vil nu forberedes til brug, og Papir-indikatoren vil blinke grønt. Afvent til papir-indikatoren holder op med at blinke og i stedet lyser konstant.
Er du ved at udskrive foto eller andet grafik, så vær opmærksom på, at printeren godt kan være længere tid om at starte selve udskrivningen. 

2.    Tjek derefter, at printeres medfølgende USB-kabel er tilsluttet korrekt til hhv. din Canon printer og din computer.
Hvis du eksempelvis bruger en USB-hub (adapter/transformer som omdanner én USB-port til flere), så frakobl USB-kablet og tilslut i stedet kablet direkte til computeren og prøv herefter at udskrive igen. 

3.    Slet evt. unødvendige udskriftsjob, som ligger i printerkø. 

4.    Kontroller at din Canon printer er valgt som standardprinter for udskrivning.
Din printer vil ikke kunne udskrive, hvis den installerede driver ikke matcher med dén printer hvis navn er valgt i dialogboksen Udskriv.

5.    Tjek om der er papir i papirbakken. Hvis der mangler papir i din Canon printer, vil den ikke være i stand til at udskrive.

6.    Er dine udskriftsdata meget omfattende, så klik på Udskriftsindstillinger (Print Options) under fanen Sideopsætning (Page Setip) i printerdriveren. Slå herefter Undgå udskriftsdatatab (Prevention of Print Data Loss) i dialogboksen til (On). 

7.    Genstart afslutningsvis din computer. 

Køb blækpatroner til Canon printer

 


Brother printer vil ikke udskrive

Nedenstående guide er baseret på Brothers egne løsningsforslag til Brother printere (brugere af Windows) som ikke vil udskrive. 

Kontroller, at din Brother printer er tændt, og at den ikke viser fejl

1.    Er printerdisplayet tomt, så er din Brother printer ikke tændt eller også er den i dvaletilstand. Tryk blot på én af printerens knapper. Sådan vil du kunne se, om printeren starter fra dvaletilstand. 
Hvis den ikke starter, skal du kontrollere om printeren er tilsluttet en stikkontakt, som du ved fungerer problemfrit.

2.    Kontroller om der er fejlmeddelelser på printerdisplayet. Hvis printeren viser en fejlmeddelelse, skal du rette fejlen ved at følge instrukserne på printerdisplayet. 

Køb Brother blækpatroner

Kontroller, at din Brother printer er valgt som standardprinter

1.    For at du kan udskrive fra din Brother printer skal den være valgt som computerens standardprinter. 

Sådan kan du tjekke, om din Brother printer er valgt som standardprinter:

Windows XP:
Klik på Start → Printere og faxenheder

Windows Vista:
Klik på Start → Kontrolpanel → Hardware og lyd → Printere 

Windows 7:
Klik på start → Enheder og printere 

Windows 8 eller nyere:
Vælg kontrolpanel → Hardware og lyd → Enheder og printere

Hvis din Brother printer er valgt som standardprinter, så vil der være vist en grøn cirkel med et flueben ved din printermodel. 
Hvis der ikke er et flueben ved din printermodel, så skal du højreklikke på din Brother printer og vælge Benyt som standardprinter.

Slet alle udskriftsjob som måtte ligge i kø

Windows XP og Windows Vista:
Dobbeltklik på din Brother printer. Vælg Printer → Annuller alle dokumenter 

Windows 7 eller nyere:
Højreklik på din Brother printer. Klik på Se hvad der udskrives →Printer → Annuller alle dokumenter. 

Hvis det ikke er muligt at vælge Annuller alle dokumenter, så klik på Åbn som administrator. Angiv administrationsadgangskoden og klik Ja.

Kontroller din Brother printers printerstatus
 

Er din printer offline? 

Windows XP og Windows Vista:
Højreklik på din Brother printer og vælg Brug printer online. 
Er du ikke logget på som administrator, skal du vælge Kør som administrator →Brug printer online → Fortsæt. 
 
Windows 7 eller nyere:
Højreklik på din Brother printermodel. Vælg Se, hvad der udskrives → Printer → Brug printer offline. Fjern flueben herudfor. 
Hvis det ikke er muligt at vælge Brug printer offline, skal du klikke på Åbn Administrator → indtast administrationsadgangskoden → klik Ja. 

Er din printer i pause-tilstand?

Windows XP og Windows Vista:
Højreklik på din Brother printer og vælg Fortsæt udskrivning. Hvis du højreklikker og menuer siger Pause udskrivning, så er din printerstatus i orden. 

Hvis du ikke er logget på som administrator skal du klikke på Kør som administrator → Fortsæt udskrivning→ Fortsæt.  

Windows 7 eller nyere: 
Højreklik på din Brother printermodel og vælg Se, hvad der udskrives→ Printer → Pause udskrivning (fjern fluebenet).
Hvis du ikke kan vælge indstillingen Pause udskrivning, skal du klikke på Åbn som administrator → indtast administatoradgangskoden → Tryk Ja. 
 
Hvis ovenstående trin-for-trin guide ikke afhjælper dit udskrivningsproblem, så råder vi dig til at læse mere under Brothers egen supportafdeling på Brothers hjemmeside. 

Kæmpe udvalg af billige printerpatroner - klik her

{if $general.languageIso == "DK"} {literal} {/literal} {/if}