Den store guide om Balancepude - Sansepude

Har dit barn har svært ved at sidde stille? Koncentrere sig? Holde fokus? Er der udfordringer med at modtage undervisning?

Bliver dit barn let distraheret og sidder uroligt på stolen? 

Indlæringsevnen er meget afhængig af evnen til at koncentrere sig og holde fokus, når der modtages information, undervisning eller andre beskeder.
Det er vigtigt at understrege, at det ikke er en indikation af intelligensniveau, hvis dit barn er urolig og har større problemer med at holde sig i ro, når der undervises – det handler om koncentration og fokus, når det er tid til indlæring. 

Manglende koncentration kan være et problem for alle børn, men kan være særligt udfordrende for børn med ADHD, da disse børn kan have udfordringer med motorisk uro, skærpet behov for opmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet.

Uro og koncentrationsbesvær kan have mange årsager. En af årsagerne kan være, at barnet har diagnosen ADHD. Det vurderes, at mellem 2-6 % af alle børn har ADHD og derfor er dette faktisk en udfordring, der bør have fokus. 

En løsning eller hjælp til at skærpe fokus kan være at anvende en siddepude med stimulerende punkter, der samtidig er med til at give en sund siddeposition og styrke kropsholdningen. 

Fordele ved en siddepude / balancepude:

  • Stimulerer barnets motorik og koncentration
  • Styrker ryg, hofte og mave
  • Skaber god siddekomfort
  • Passer til alle børn
  • Perfekt til børn meget behov for fysisk aktivitet

Med en siddepude kan man i de fleste tilfælde imødekomme det behov for tryghed, der tit lægger bag en uro eller koncentrationsbesværet. Det kan skabe en følelse af større tryghed, bedre kropsfornemmelse og skærpet koncentration. Samtidig skabes det bedste grundlag for en korrekt siddeposition, hvor kropsholdningen også styrkes, ved at regulere ryg, mave og hofter.

Når den optimale siddekomfort er sikret, vil det også give barnet det bedste udgangspunkt for f.eks. indlæring, som kræver opmærksomhed og koncentration.  Siddepuder er en virkelig god løsning, da rammerne om f.eks. undervisningssituationen forbedres.

Det er samtidig en meget billig løsning til et barn, der oplever uro og koncentrationsbesvær at implementere i dagligdagen på skolen elle rinstitutionen. Det kræver ikke eksempelvis udskiftning af nuværende inventar eller lignende. 

Siddepuden kan bruges alle steder, såsom hjemmet, i skolen, vuggestuen, børnehaven eller når der f.eks. skal spises aftensmad, eller andre situationer, hvor det kan være svært at sidde stille længere perioder. Siddepuden er let i vægt, og derfor let at have med frem og tilbage mellem hjem, skole eller institution.  

Siddepuden fyldes med luft (kan justeres efter barnets behov) og bruger en almindelig boldpumpe (ikke inkl.)

Hvordan skal balancepuden bruges? 

Barnet kan med fordel anvende puden i f.eks. undervisningssituationer, historietid i børnehaven eller på andre tidspunkter, hvor der er brug for koncentration og skærpet opmærksomhed. Når barnet sidder på siddepuden vil de mange masserende punkter have en beroligende effekt og skaber ro i kroppen, således, at der skabes de optimale rammer for at holde fokus for barnet. 

Siddepuden er en god løsning til børn, idet kroppen stimuleres positivt i løbet af de mange timer, som børn tilbringer i klasselokalet eller ved lektielæsningen. En siddepude bevirker, at barnet sidder behageligt, samtidig med, at ryggens muskler i bevægelse – det er den effekt der skabes, når man vælger en siddepude med luft. Bevægelser er yderst gavnlige for et barn med koncentrationsbesvær.

Fordele ved at anvende en siddepude ved koncentrationsbesvær: 

  • Forbedret koncentration – mere aktiv deltagelse i f.eks. undervisning, engagement og opmærksomhed. Det betyder også, at børnene lærer bedre og har det samtidig sjovere imens. 
  • Evnen til at planlægge, organisere og indlede problemløsning forbedres markant i takt med at barnet deltager mere i undervisningen. 
  • Komforten på en siddepude er høj – de fleste børn finder følelsen af de masserende punkter behagelig og rar at benytte.

Berøring og følesansen - Hvorfor er det vigtigt, når det kommer til koncentration? 

Vores berøringssans, den taktile sans, er en meget fascinerende og vigtig sans, fordi huden er kroppens største organ. Berøring, og de forskellige distanceringer vi laver hver dag indgår i både følelser og kommunikation med andre. Tænk bare på, at man ofte sorterer i, hvordan man hilser på andre – knus til de nærmeste, et høfligt håndtryk til en du møder for første gang os så videre. 

Berøringssansen bruger vi til at mærke omverden med og genkende overflader, den er en del af den gnostiske sans, der f.eks. gør at vi med hånden kan kende forskel på genstande i lommen, uden at se imens. Gennem de samme nervebaner som berøring, løber også beskeder til hjernen om smerte, følelsen af genstande og temperatur.
Berøringssansen er en del af vores advarselssystem, hvis der er noget potentielt farligt som rører ved os eller vi er ved at komme til skade. 
Berøringssansen er med til at understøtte følelser af nærhed, tryghed, kærlighed og også overlevelse. Det er også her modsatrettede reaktioner, stressreaktionen eller den kærlige eller trygge reaktion registreres. Behagelig og kærlig berøring har f.eks. en god effekt på immunforsvaret og stimulerer kroppens selvhelbredende kræfter. 

Børn, der er udfordret af uro kan opleve en større tryghed, bedre kropsfornemmelse og kan bedre koncentrere sig, hvis de anvender hjælperedskaber til at få kontrol over uroen. Det kan være en dims til hænderne, en blød genstand at kramme om, eller noget, der tynger i skødet eller på kroppen. Det samme gælder for en sansepude. 

Det giver udfordringer i hverdagen, hvis man i sig dagligdag skal gennemgå situationer, der bidrager til ubehag, og da huden er kroppens største organ og vores ydre afgrænsning, så indgår berøring i mange af hverdagens gøremål.

Berøring er samtidig med til at skabe stemninger og humør. Der er berøringer, der giver velbehag. Det kan være knus, nus i håret, kys eller lignende, som er med til at give positive oplevelser. 

Andre typer af berøring af huden kan gøre ondt eller være meget ubehageligt. Følelsen af bestemte typer af konsistens af f.eks. mad i munden kan være så ubehageligt, at det giver brækreflekser. Det kan være meget specifikke steder på kroppen og sansninger der skaber ubehag.  Når sæderegionen masseres og stimuleres i de situationer, hvor fokus og koncentration er nødvendigt, skabes der bedre rammer for at nå netop koncentration og fokus i en undervisningssituation. 

Når du møder et barn, der er udfordret når det er nødvendigt at sidde stille og koncentrere sig, kan det være et udtryk for, at  det der med et fint ord kaldes sensorisk overreaktion. En meget tydelig indikation på det kan netop være et højt aktivitetsniveau og udfordringer med koncentrationsevnen: At sidde stille kan være noget nær umuligt. Der kan være tale om overreaktion indenfor alle områder af sansning: visuel, balance, auditivt, smagsoplevelser og sidst, men særlig vigtigt er det taktile system.

En siddepude til børn er en super løsning til børn med ”fuld fart på”, da kroppen stimuleres positivt gennem de bevægelser, der laves, når man sidder på en pude, der kombinerer massagepunkter med luft. 

Se vores balancepude her. 
 

{if $general.languageIso == "DK"} {literal} {/literal} {/if}